6-9 augustus – langs de kust naar LA

6 augustus – Zoals gewoonlijk horen we niet bij de groep vroege vertrekkers. De camping is al aardig leeggelopen als we richting Monterey rijden.IMG_5202

Op dit korte traject zien we landerijen die zo’n beetje doorlopen tot aan de kust; er worden artisjokken en aardbeien verbouwd.

Het is oogsttijd. Waar wij in Nederland Polen inzetten, wordt hier vooral gebruik gemaakt van Mexicanen. De velden zijn zo groot, dat de trekker twee aanhangers meezeult: een voor de geplukte aardbeien en een met een paar dixie’s.IMG_5207

Wat hier van het land komt wordt ter plekke langs de weg verkocht. We moeten vaak moeite doen om alles wat we kopen (lees: alles wat ik koop) op te krijgen en dit keer kunnen we de verleiding weerstaan. Maar als we gaan tanken staan ze op de balie te lonken. Gewoon bij de benzinepomp! Voor slechts 7 dollar mag ik me de gelukkige eigenaar noemen van zes tjokvolle dozen aardbeien. Dat is een halve tray, best veel…voor weinig…

Ook gespot bij de benzinepomp: een Prius met een visje achterop, maar dan enigszins aangepast. De eigenaresse kan het erg waarderen dat ik er een foto van maak. Blijkbaar is toch niet iedere Amerikaan heftig religieus, zoals wij dachten. Ieder nietig dorpje heeft namelijk wel een Mission Street, met minimaal 5 verschillende soorten kerken: van presbyteriaans tot zevendedagsadventisten. Vaak ontbreekt ook de Koninkrijkszaal niet. En dan hebben we het over plaatsjes met niet meer dan 1.000 inwoners…

Even verderop ligt Monterey, onze tussenbestemming. Het is verbazingwekkend hoe makkelijk we die enorme camper iedere keer weer kwijtraken. Amerika is duidelijk ingesteld op auto’s en dichtbij & betaalbaar parkeren. We hoeven hier alleen maar Cannery Row af te lopen om bij het zee-aquarium te komen. (http://www.canneryrow.com/). Dit is authentieker en daardoor leuker dan Fisherman’s Wharf in San Francisco.

Het aquarium is echt de moeite waard (http://www.montereybayaquarium.org/), eigenlijk een must-see als je hier in de buurt bent.

uitzicht vanuit Monterey Sea Aquarium

uitzicht vanuit Monterey Bay Aquarium

We gaan verder, we willen graag overnachten in Big Sur, zo’n 50 kilometer verderop. We rijden de 17 Mile Drive, niet de kortste weg, maar wel de mooiste van Monterey naar Carmel.

We komen laat aan in Big Sur en omdat het nu eenmaal hoogseizoen is, kunnen we op geen van de vier campings terecht. We rijden vol goede moed verder en zien de zon langzaam ondergaan. Het is hier schitterend.

Jammer genoeg komen we hierna in geen 100 kilometer meer een camping tegen; de eerstvolgende ligt in Morro Bay. Deze State Campground heeft nog 2 plekken, die we in verband met onze lengte allebei moeten afnemen. Als we eenmaal staan, vragen we ons af welke maatstaven hier gehanteerd worden. Naar ons idee is de camping half leeg, dat zien we vooral de volgende ochtend heel goed.

7 augustus 2013 – We rijden Morro Bay in en boeken een walvistocht, maar eerst zorgen we dat we een camping reserveren in de buurt van Santa Barbara zodat we in ieder geval verzekerd zijn van een plek voor de nacht. Dan stappen we het bootje op dat ons naar de walvissen moet brengen. Als we ruim een uur onderweg zijn zien we wat gloren aan de horizon. Ze zijn nog ver weg, we zien af en toe een vage spuit en een grote zwerm vogels die boven het water hangt. Net als we denken dat dit het dan waarschijnlijk wel was (wéér een tourist trap!), blijken we ze toch vrij dicht genaderd te zijn en kunnen we zelfs een paar mooie foto’s maken. Het is heel bijzonder om zo dicht bij deze majestueuze dieren te zijn, maar de pelikanen, harbour seals en de sierlijke otters die we onderweg tegenkomen zijn ook erg leuk om naar te kijken.

IMG_5495 rechtgemaakt IMG_5502 IMG_5498rechtgemaaktIMG_5430IMG_5402

De scheepsjongens van Bontekoe.

In-N-Out Burger

Op de weg naar Santa Barbara doen we een In-n-Out Burger aan. Deze had nog niet op het programma gestaan, maar hij hoort er wel bij. Het is een icoon. In-n Out heeft officieel maar een paar items op het menu (hamburger, cheeseburger, double-double en french fries), maar kent daarnaast een heel scala aan ‘secret items’. Je moet insider zijn om ze te kennen, of gewoon even de volgende site bezoeken: http://badmouth.net/in-n-outs-secret-menu/. De jongens bestellen een ‘animal style fries’, dat hun is aangeraden door zo’n kenner. Ik plaats er geen foto bij, je krijgt er niet bepaald honger van.

Dan rijden we naar de camping in El Capitan (http://www.oceanmesa.com/).

8 augustus 2013 – De volgende dag gaan we naar Santa Barbara, maar niet voordat we nog een nachtje bijgeboekt hebben op Camping Ocean Mesa. We willen hier het campergedeelte van de vakantie afsluiten. Ook in Santa Barbara verbazen we ons weer over het gemak waarmee we de camper kwijtraken: vlak bij het strand en voor een heel redelijk bedrag. Wat we ook tegenkomen op de parkeerplaats: een man die zichzelf kunstenaar en hippie noemt met een kampeerbus waarmee je niet al te hard moet willen rijden. De bus is volgeplakt met stripfiguren, peacetekens en andere parafernalia uit het stenen tijdperk: de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw.

We gaan op tijd terug naar de camping, we moeten de spullen inpakken en de volgende ochtend om 7.00 uur vertrekken. De camper moet voor 11.00 uur ingeleverd worden in Santa Fe Springs bij LA en dat is toch ruim 200 kilometer verderop.